אי אפשר לממן ארגון מבלי להשקיע שעות רבות בכתיבה. בארגון ממומן היטב עם מחלקת פיתוח משאבים מאוישת כראוי יש כמה אנשים שמקדישים את כל זמנם לכתיבה, כמו כותב בקשות או כותב חומר שיווקי. אלה אמורים להיות כותבים מקצועיים שהמלאכה של כתיבה מגייסת קלה להם.
לעומת זאת יש מאות ארגונים שבהם המנכ"ל או המגייס נאלצים למלא את כל התפקידים האלה בעצמם, דבר שעלול להסב להם ייסורים רבים. מיילים, מכתבים, פוסטים בפייסבוק, תיאור פרויקטים, הכנת בקשות, כתיבת דוחות וכל מגוון החומרים השיווקיים – את כל אלה צריך לכתוב ולעדכן שוב ושוב.
עם אילו משפטים לפתוח? באיזה סדר כדאי להציג את הדברים כדי להשיג את האימפקט המרבי? באילו מילים רצוי להשתמש ומאילו כדאי להימנע? איך חותמים טקסט באופן שיותיר רושם עז על הקורא?
מי שחושב שהשאלות האלה הן טריוויאליות או מרגיש שהוא יודע היטב את התשובות לכולן, לא בהכרח שולט ברזי הכתיבה האפקטיבית. כתיבה היא לא מלאכה קלה, גם לא למי שעוסק בה באופן מקצועי.
במידה מסוימת יש היגיון בצורך להתייסר בכתיבת כמה פסקאות שבכוחן לממן פרויקט שלם. אבל אפשר למתן את המועקה, להקשיב למומחים ולהיעזר בעצות פשוטות שעוזרות להשיל את המעמסה הנפשית שמתלווה לכל התהליך הזה.
הנה שמונה עצות חכמות שמשיאה דפני גריי-גרנט, יועצת לכתיבה מקצועית, בשינויים קטנים שלנו. גריי-גרנט מקדימה את הרשימה במשפטים הבאים: "אם אתם רוצים ללמוד לכתוב, כדאי שתזכרו את רשימת העצות האלה. היא אמנם קצרה אבל שלא תחשבו שחיברתי אותה ברגע. נדרשו לי שלושים שנה להבין חלק מהתובנות האלה."
- כל אחד יכול לכתוב, כי כתיבה טובה לא תלויה בכישרון. "גאונות בנויה מאחוז אחד של השראה ו-99 אחוז של הזעה," אמר אדיסון שחוכמתו לא הסתכמה רק בהמצאת הנורה. נכון שיש אנשים שקל להם ללמוד לכתוב, אבל אין שום סיבה שלא תוכלו ללמוד גם אתם. כל מה שדרוש לכם כדי לשכנע אנשים להאמין בכם ובמשימה שלכם הוא חריצות. כישרון הוא דבר נחמד, אבל עבודה מדויקת היא שמייצרת הצלחה
- אל תחכו להשראה. כותבים מקצועיים יודעים שרק חובבנים מחכים שתיפול עליהם השראה. הסופר ג'ק לונדון אמר: "אי אפשר לחכות להשראה. צריך לרדוף אחריה", והעורך והסופר האמריקאי פיטר דֶה וְרִיס טען: "אני כותב כשנופלת עלי השראה, ואני דואג שהיא תיפול עלי בכל יום בתשע בבוקר."
- תשכחו מהרעיון שאתם לא זקוקים לעורך. כולם זקוקים לעורך. למרות שאני כותבת כבר שלושים שנה, כל פוסט שלי נערך פעמיים! המחשבה לשלוח בקשה, דוח, הצהרת ייעוד או ניוזלטר מבלי לערוך אותם היא אווילית וחובבנית
- תשכחו מהרעיון שככל שתשבו מול המחשב כך תהיו יעילים יותר. ישיבה מול המחשב הכרחית לכתיבה אבל לא לחשיבה, ולפני שתכתבו מילה אחת תצטרכו לחשוב הרבה. הרגילו את עצמכם לקום מהכיסא לעיתים תכופות. פתחו מסמך וורד, כתבו את הכותרת ואולי כמה נקודות התחלתיות וצאו להליכה, לריצה או לכל פעילות אחרת. המוח כבר התחיל לעבוד. חשבו בנחת מה צריך להיאמר ללא הלחץ המיותר של ישיבה מול מסמך ריק. הרבה מהכתיבה הטובה ביותר שלכם מתרחשת כשאתם לא כותבים
כתבות נוספות בנושא
- רב המכר "המדריך האולטימטיבי לזכייה בתמיכה מקרנות"
- מתי להוציא כתיבת בקשות למיקור חוץ?
- מה כדאי לכתוב לתורם כשרוצים שיפתח את הכיס
- אף אחד לא כותב טיוטה ראשונה מושלמת. לכל אחד מאיתנו יש בבית מדף עמוס ספרים, ורובנו נוטים לחשוב שהם הודפסו היישר ממוחם הקודח של הסופרים. אלא שסביר להניח שכל אחד מהם כתב כמה טיוטות לפני שפרסם את ספרו. הסופר ברנדן גיל, אחד הכותבים הנודעים של שבועון הניו יורקר, כתב בממוצע 17 גרסאות לכל מאמר או כתבה שפרסם. 17! לכתיבת 17 גרסאות צריך להקדיש זמן. אי אפשר להתחיל לחשוב על רעיון מוצלח ולכתוב משהו טוב ומשכנע ברגע האחרון
- תשכחו מהרעיון שכתיבה פשוטה וישירה תצטייר בעיני הקורא כעילגת או כחסרת תחכום. אל תשכחו שלקוראים שלכם אין הרבה זמן להקדיש לכם. אם המסמך שתגישו להם יהיה קל לקריאה, יגדלו הסיכויים שירצו לקרוא אותו. אנשים לא יתרשמו מכם אם תכריחו אותם לעבוד קשה
- לרבים מהכותבים הטובים ביותר יש והיו שגיאות כתיב, ובהם ג'יין אוסטין, וינסטון צ'רצ'יל וארנסט המינגווי. מיומנות האיות שונה לחלוטין ממיומנות הכתיבה. אם אתם טובים פחות באיות מאשר בכתיבה, תנו לאדם אחר לעבור על הטקסט. התקנה לשונית היא מקצוע ולא בכדי. ההוצאה הכספית הזו יכולה להיות שווה מאות אלפי דולרים בתרומות
- ספורטאים אולימפיים ממשיכים להתאמן ולדרבן את עצמם גם לאחר שזכו במדליה. באותה מידה אל תחשבו שאם קיבלתם תשובה חיובית לבקשה שכתבתם, אתם יכולים לנוח על זרי הדפנה ולצפות שהכתיבה תבוא לכם בקלות מעתה והלאה. אתם עלולים לפשל גם בבקשה העשרים אם לא תתייחסו אליה באותה הרצינות שבה התייחסתם לכתיבת הבקשה הראשונה
*השימוש בלשון זכר נעשה מטעמי נוחות בלבד ואין בו כדי לפגוע ו/או ליצור אפליה כלשהי.